شخصیت حضرت صدیقه طاهره(س) از این جهت مهم است که آن حضرت مانند انبیا و اولیای دیگر اسوه جوامع بشریاند؛ همانطوری که پیغمبر و امام برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد اسوه است، زنان با فضیلت عالم هم برای همه افراد اعم از زن و مرد اسوهاند و همانطوری که امیرالمؤمنین(ع) هم برای زنها و هم برای مردها اسوه و امام است، حضرت فاطمه زهرا(س) نیز هم برای زنها و هم برای مردها ولی خداست.
آن حضرت انسان نمونه است و اسوه انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه امیرالمؤمنین(ع) که انسان نمونه است و مقتدای همه انسانهاست و مخصوص مردها نیست.
مشی اجتماعی حضرت زهرا(س) در تنویر افکار عمومی
مشی اجتماعی به معنای رفتار متقابل فرد با جامعه است که ممکن است مثبت یا منفی باشد. در صورتی که مشی اجتماعی جنبه مثبت به خود بگیرد، مشارکت یکی از مؤلفههای مهم آن محسوب میشود. این مؤلفه مهم، در دوران کوتاه زندگانی حضرت زهرا(س)، پس از رحلت پیامبر(ص)، کاملاً هویداست. آن حضرت در مقوله تصمیمسازی که یکی از ارکان مهم مؤلفه مشارکت محسوب میشود، بسیار فعال بودند. اقدامات و فعالیتهای حضرت زهرا(س) در راستای تنویر افکار عمومی و آگاه کردن جامعه پس از رحلت پیامبر(ص)، تبیینکننده همین ویژگی در سیره اجتماعی آن حضرت است.
محور سیره اجتماعی آن حضرت، یعنی راهبردی که در تمام اقدامات و فعالیتهای فاطمه زهرا(س) به چشم میآید، «هدایتگری» است. هدایتگری در تمام وجوه سیره آن حضرت، نقش محوری را برعهده دارد. نگاهی به گنجینه روایی باقی مانده از حضرت فاطمه(س) نشان میدهد که آن حضرت، حتی در سختترین و بحرانیترین مواقع، با کلامشان، به مردم راه رستگاری را نشان میدادند.
حضور هوشیارانه و بابصیرت حضرت زهرا(س) در عرصه سیاسی
حضرت زهرا(س) که در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحرانها رشد کرده و تربیت یافته بود و براساس آموزههای نبوی رسالت دفاع از حق و حقیقت را فراتر از قالبهای جنسیتی بر دوش خویش احساس میکرد، با بصیرت و آگاهی عمیق نسبت به توطئههایی که هویت انسانی جامعه را هدف قرار داده بود، هوشیارانه وارد عرصه جامعه شد و بهصورت یک سیاستمدار آگاه و مدافع حریم امامت، در صحنه جامعه حضور جدی و فعال یافت و رهبری دفاع از امامت بهعنوان دژ مستحکم حافظ آموزههای ناب نبوی را برعهده گرفت؛ جامعه پس از رحلت پیامبر(ص) به سمتی سیر کرده بود که نخستین نشانههای انحراف آن در خصوص زنان نمودار شد و این درواقع برگشت به سنتهای جاهلی محیط مکه مکرمه بود.
بدینسان فاطمه زهرا(س) با حضور خویش ضمن به چالش گرفتن باورهای جاهلانه تفکیک جنسیتی در عرصه عمومی، در جهت بازیابی هویت انسانی جامعه مسلمانان گام در مسیری بس سخت و دشوار نهاد. البته پیامبر(ص) در این زمینه به حضرت زهرا(س)، هشدار لازم را داده بودند؛ چنان که هنگام رحلت خویش فرمودند: «دخترم، بعد از من مورد هجوم و ستم قرار خواهی گرفت. پاره تنم، هر کس تو را آزار دهد مرا آزرده و آنکه به تو بپیوندد، به من پیوسته؛ زیرا که تو از منی و من از تو، هر کس از مردم به تو ستم کند، نزد خدا از او شکایت میکنم.» (مجلسی، ۱۳۵۴: ج ۴۳، ص ۱۷۷)
حضور سیاسی فاطمه زهرا(س) نشان داد که یک زن با آگاهی و اتخاذ شیوههای سیاسی مدبرانه میتواند در صحنههای گوناگون جامعه به مبارزه بپردازد. این حضور نه تنها تفکر «عدم حضور زن در اجتماع» را نفی میکند، بلکه انحصار حضور مردان در عرصههای سیاسی را به نقادی میکشاند و بر آن مهر ابطال میزند.
حضرت زهرا(س) با تمام وجود در برابر باطل ایستاد
یکی از خدمات حضرت زهرا(س) به جامعه بشری، این بود که با تمام وجود در برابر باطل ایستاد و در راه روشنگری و پرده برداشتن از چهره نفاق، همه مصائب را به جان خرید. صحبتهای سیاسی حضرت زهرا(س) راهبرد و موجب هدایت جامعه است.
عملیاتی شدن آموزههای نبوی در حفظ کرامت و شأن والای انسانی زن در عین حضور و بطلان ابدی ادعای محدود نمودن زن در نگاه اسلام به عرصه خصوصی را باید در رفتار سیاسی اجتماعی دخت نبوت حضرت فاطمه زهرا(س)، به نظاره نشست.
توجه گستره به مباحث اخلاقی و معنوی فردی و اجتماعی و نیز تبدیل تهدیدها به فرصت برای روشن نگاه داشتن چراغ حق بهویژه در چگونگی مواجهه با مصائب از دیگر مواردی است که میتوان به وجه تمدنی آنها اشاره کرد.
وظیفه شیعیان در برابر معرفی سیره حضرت زهرا(س)
درست نیست اندیشهها و زندگی و سیره حضرت زهرا(س) که ظرفیت جامعهسازی و هدایت جامعه به سوی تمدن را دارد، اسیر محدودنگریهای ما بماند و امید است مبلغان فاطمی پرچمداران شناساندن این بانوی بزرگوار متناسب با تحولات تمدنی جهان امروز باشند.
باتوجه به مطالب فوق و با دقت در شخصیت نورانی ایشان، دو وظیفه به عنوان وظایف فردی و اجتماعی ما، مشخص میشود:
اول، شناساندن ایشان بهعنوان الگو به افراد اجتماع و معرفی ابعاد اخلاقی و عملی ایشان بهعنوان یک الگوی بیبدیل، ابعادی چون اهمیت به تعلیم و تعلم، معرفت، صبر و متانت، عفت، عبادت و خداشناسی، اهتمام به تربیت اولاد و همسرداری، عدم سکوت در برابر ظلم و تلاش همه جانبه در حمایت از حق و دفاع تمام قد از امام معصوم(ع) در زندگی ایشان برجسته است و نمود ویژه دارد؛ بهعنوان وظیفه اول، در حد فهم و معرفت و توان خود، این بانوی آسمانی را با این فضایل و ویژگیها به جامعه معرفی کنیم. دوم وظیفه مبلغان فاطمی و ما شیعیان توجه به ابعاد شخصیتی و فرهنگ رفتاری حضرت زهرا(س) و الگو گرفتن از آن در زندگی فردی است.
نظر شما